16. maj 2016

En pinse med lidt af hvert


Et kig ind i skovhaven, som også er  blevet vældig frodig de sidste uger, lige som resten af haven er det. Der er masser af planter der står og pryder, men også temmelig mange uønskede grønne vækster. Jeg halter i den grad bagefter med rengøringen, så ukrudtet har kronede dage. Det mærkes nu tydeligt, at der var nogle uger sidst i april, hvor jeg ikke fik lavet så meget i haven.
Det er lidt af en kamp, men det bliver selvfølgelig mig der løber af med sejren ;-)





Pinselørdag startede med en tur til Agersbøl Gods, hvor der var plantemarked.
Der var masser af planter, men jeg købte kun 6 stauder; 3 høstfloks, en hestemynte, en røllike og en nellikerod.


Min lille bod bliver der også brugt lidt tid på, da jeg er i gang med at bygge et lille plantesalg op.
Der vil blive sat flere forskellige planter der ud, efterhånden som jeg får tid til at potte noget op.


Når der plantes frugt og grønt, skal der også høstes.
Mine rabarber begynder at give helt pænt, så det blev til både rabarbertærte og marmelade i denne omgang. Vi kan ikke spise uanede mængder af saft og marmelade, så som noget nyt, kommer der også lidt af det ud i boden hen over sæsonen.



Jeg har en vis evne til at få planter til at hobe sig op. Hver gang jeg køber noget nyt, mellemlander de her på nordsiden af huset (vores gamle sofa er også mellemlandet her, vi har ikke lige haft tid til at køre den helt væk) . Små nye planter, som ikke må glemmes bliver også placeret her, så jeg husker at få dem vandet.
Mange af planterne kom ud på en blivende plads her i pinsen, og flere af mine planter fra planteskolebedene blev også plantet ud i haven.
Det er godt at få ryddet lidt op i planterne, så der er plads til flere nye indkøb ;-)
 
Drivhus og køkkenhaven har der også været gang i. Jeg er begyndt at flytte nogle af mine plantebørn ud i haven. De kunne godt have ventet lidt, men jeg er nødt til at lave plads i drivhuset, så jeg kan få priklet de sidste blomster.
Squash, agurker og græskar er først lige blevet sået, for der har ikke været plads.
Åhh.... hvor jeg glæder mig til, at få et rigtigt drivhus med mere plads. Ind til må jeg så nøjes med mine 6 m2. Der kan laves mange planter på få m2, men det er noget besværligt - tror jeg kommer op på 1000 - 1500 planter i dette forår.


I frugthaven er det æblernes tur til at blomstre, og hvor er de yndige :-)


Det blev en god pinse i havens tegn, men hold da helt op hvor har det blæst meget.


18 kommentarer:

  1. Jeg havde også Agerbøl Gods i tankerne i lørdags, desværre blev det ved tanken - jeg kunne ellers godt bruge et bitte plantemarked :-) Men så er det da heldigt, at der er et hos dig, det skal jeg vist have kigget lidt nærmere på én af de nærmeste dage!
    Du har haft travlt i haven i pinsen med udplantning - det er jeg ret sikker på bliver rigtig godt! Og jeg er da slet ikke i tvivl om, at det er dig, der løber af med sejren i forhold til uønskede vækster - de ved vist ikke, hvem de er oppe imod!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mit plantesalg er ikke så stort endnu, men håber i den kommende uge, at få tid til at potte lidt mere op. Ind til videre er det meget almindelige planter (10-12 forskellige bl.a. liljekonval, porcelænsblomst og bjørnetidsel og alm. orange nellikerod ), jeg har derude.
      De næste jeg vil potte op bliver margueritter, blå lærkespore og knopurt med hvide blomster.

      Når den værste travlhed med køkken- og snithaven, og alle planterne i drivhuset er priklet og udplantet, så skal jeg nok få styr på ukrudtet. Der er jo også lige en blomsterhave der venter på at blive gravet færdig og blive plantet til. Jeg kan altså ikke forstå, hvorfor døgnet kun har 24 timer. Det er svært at nå alt det jeg gerne vil herhjemme, når jobbet også skal passes ;-)

      Slet
  2. Ja der er noget at se til, når der er gang i det hele, også ukrudtet er der jo også gang i. Men det er en herlig tid og jeg er helt sikker på du når det du gerne vil og at du vinder kampen mod ukrudtet.
    Flotte billeder af æbletræernes blomst
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig vinder jeg kampen mod ukrudtet. Den store udfordring lige nu er, at der er så mange opgaver både med prikling, planteflytning og renhold, at det er svært at prioritere, fordi mange af tingene er lige vigtige at få klaret lige her og nu ;-)

      Slet
  3. Det er svært at nå ukrudtet, når man har en stor have, jeg kan slet ikke følge med. I øjeblikket er det koldt at gå derude, men så må vinterfrakken frem igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Som du kan læse, så kan jeg heller ikke følge med her. foråret er altid en travl tid, og i år bliver der ekstra travlt pga. den kolde april. Jeg plejer at så det meste af køkken- og snithaven til midt/sidst april, men jorden var alt for våd og kold i år, så det er kun en omkring en uge siden jeg fik det klaret, og det rammer naturligvis sammen med det store arbejde der er med alle mine blomsterbørn i drivhuset, og af en eller mærkelig grund sætter ukrudtet også turbo på væksten i samme periode ;-)

      Slet
  4. Hvor er du flittig - det ser bare godt ud, Vivi!

    SvarSlet
  5. Hej Vivi.Ja !!! du har da noget at se til i din store have.Men et fint lille plantesalg du har.
    Og det ser da godt ud med det besøg på godset.Og du har jo brug for mange planter.Skønt når du får et rigtig drivhus hvor der er plads til alle dine stiklinger og planter.
    Der er bare ikke noget som de smukke æbleblomstre.......smukt billede.Og god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nænner næsten ikke at smide overskudsplanter væk, og jeg kan jo ikke afsætte alt ved at forære det væk til venner og bekendte, så derfor forsøger jeg at afsætte noget i boden til en meget fornuftig pris.
      Jeg glæder mig såååååå meget til at få et rigtigt drivhus, men det får jeg sikkert også proppet til randen inden jeg får set mig om. Det skal ikke være for lille, men heller ikke alt for stort, for så ender det jo med, at jeg får gang i alt for meget (mere end jeg kan nå);-)

      Slet
  6. Hej Vivi
    Ja de skønne varme dage har virkelig sat gang i al ukrudtet, men du skal nok komme efter det med den arbejdsindsats du lægger for dagen.
    Super god ide med et lille planteudsalg, jeg håber du har godt gang i salget. Jeg kan godt forstå du glæder til at få et godt og forhåbentlig stort drivhus, men man kan også meget på lidt plads.
    God kamp mod ukrudt og udplantningen, her er drivhuset også fyldt med småplanter der venter på at komme videre ud i haven ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har da solgt lidt planter fra haven i min bod, men det er jo ret nyt, så folk skal lige finde ud af, at jeg har lidt plantesalg. Sortimentet er begrænset endnu, men hvis der kommer lidt nyt til hver uge, så får jeg forhåbentlig stille og roligt skabt en interesse for, at folk stopper op og ser, om der er kommet en plante, de ikke har eller ikke kan leve foruden.

      Slet
  7. Det ser nu godt ud hos dig, og ukrudtet løber jo ingen vegne, det skal nok vente til du får tid😄
    Spændende med en lille bod, jeg overvejer også at lave noget eller måske prøve at sælge noget på plantemarked, har svært ved at smide planter væk, så hver gang der er en lille aflægger bliver den pottet op og der er trods alt grænser for hvor meget man selv har brug for, der skal jo også være plads til lidt nyt.
    Glæder mig for øvrigt til at se din have I virkeligheden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Angående ukrudt er jeg ikke helt enig med dig - det løber jo ingen vegne - jo det gør, det løber i vejret ;-)
      Jeg har også frygtelig svært ved at smide planter væk, nogen må da kunne bruge dem. Jeg bruger mange planter selv og deler lystigt af dem, så jeg kan få bedene fyldt op, men mange stauder vokser jo forholdsvis hurtigt til, og der må gerne være plads til mange forskellige, så der er noget hen over hele sæsonen der er i blomst.
      Du er meget velkommen til at komme og se min have. Forventer den tager sig fornuftigt ud til havefestivallen, og til det blogtræf jeg inviterer til lørdagen efter havefestivallen.
      Jeg åbner også gerne haven efter aftale på andre tidspunkter, men så lover jeg ikke, at den er ny-trimmet.

      Slet
  8. Hej Vivi:)
    Må man spørge hvor du bor, med hensyn til plante salget! ?:) har ikke kunne finde det i indlæggene men kan se du handler hos planteskolen i Nørup, så forhåbentligt er det ikke så langt væk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bor Utoftvej 13, 7200 Grindsted.

      Slet
  9. Hahaha...hvor jeg kender det der med at planter "hober sig op"...mit problem er at de hober sig op alle steder hvor der bare er den mindste plads.
    Her mens forhaven har været tømt for planter pga. omlægningen har det været svært at komme frem og tilbage...
    Selvfølgelig blev der ikke plads til alle planterne i forhaven, men så kender jeg heldigvis nogen, der gerne vil have mine overskudsplanter.
    Jeg har endnu ikke fået priklet mine sommerblomster ud. Ting tager bare længere tid i år og sådan er det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ting må tage den tid ting tager. Her er jeg også bag efter med mange ting, men når noget hver dag, så mon ikke jeg kommer med igen. Det kolde forår har været stærkt medvirkende til, at jeg er kommet bag ud. Køkken- og snithaven kunne først sås sent i år, dvs. samtidig med at ukrudtet for alvor tog fat, og alle mine "blomsterbørn" skulle prikles.
      Alt er nu priklet med undtagelse af diverse, squash, græskar, og agurker, som er blevet sået sent. Jeg mangler kun at så ærter og bønner, men det skal jeg nok nå. En masse små blomsterplanter skal plantes ud i haven, men det haster ikke mere end det jager, vi har jo ikke passeret grundlovsdag endnu ;-)Der er for alvor taget hul på en rengøringsrunde i haven. Flere hundrede geranium er plantet ud i blomsterhaven, men bedet i midten halter noget bagefter, kun det halve er gravet, men der må jeg lave en seriøs indsats, når alle de andre ting er på plads. Haven skal jo helst tage sig godt ud, når vi holder åben have midt i august :-)

      Slet