18. august 2015

Langs skovstien og det hvide bed.

Det er skønt med ferie og dermed masser af fri tid. Det giver ro til at få ordnet en masse i haven på få dage. Opgaver jeg eller kunne have brugt dage og måske uger på.
 

Den del af skovhaven (t.h. i billedet), som vender ud mod marken er stadig et ret vildt område, og det bliver den ved med at være længe endnu, men mere og mere får efterhånden havepræg.


Dette stykke med græs har længe irriteret mig..............


..........men nu fik jeg det stykke græs udryddet, og i stedet plantet hosta.
Flere små selvsåede rødel er også blevet rykket/gravet op, så der i stedet er lavet plads til nogle prydbuske.
Plantning må dog vente til vi kommer et stykke ind i efteråret.




Det hvide bed har været undervejs det sidste års tid, men et ordentligt ryk i går og i dag endte med, at bedet nu er helt ryddet for græs. Bedet er nu ude i fuld længde dvs. omkring 20 meter.
Det bliver skønt at få plantet i den sidste del af det bed.


I den del af bedet, som blev plantet til sidste år, kan vi lige nu glæde os over disse flotte liljer.


De hvide floks har også antaget farve.



Dagliljen som jeg købte i foråret er lidt mere gul end jeg havde forventet, så den skal måske flytte ud af det hvide bed igen, men flot er den.


Lidt afslapning skal der også være plads til.


Jeg kan godt li dette kig, for dybdefornemmelsen i haven bliver bedre og bedre, jo mere græs jeg får væk.




Det er dog ikke kun græs der skal væk i det hvide bed. Der er et par buske som skal væk, de er en del af det gamle læhegn, og gror fuldstændig uhæmmet på trods af, at de bliv klippet godt i bund i foråret.


Den første rod fik jeg gravet op i dag - pyha det gave varmen, men sådan må det være, når jeg kun havde spade og ørnenæb at gøre med ;-)



Denne Hortensia ´Alma´ er næsten lige flyttet ind i bedet. Jeg har fået den af en veninde, som synes den var blevet for stor i hendes have.




Ud over at den sidste rod skal graves op, mangler jeg at få kørt en masse kompost på bedet inden der skal plantes. Opmærksomme læsere har sikkert bemærket, at jorden er meget sandet, hvor jeg har gravet busken op, så det er bestemt ingen luksus med jordforbedring ;-)

10 kommentarer:

  1. Det er nogle flotte lange kig, du viser i dag. Jeg synes personligt, det er fint med nogle vilde områder i haven, hvis man da har pladsen, men det er selvfølgelig ikke ligegyldigt, hvordan de er vilde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de lange kig flere steder gennem haven begynder at træde mere og mere frem :-)
      Dette er helt fint med "vilde" områder i haven, og her må det også gerne blive ved med at være lidt vildt i yderkanterne, dvs. det må gerne se vildt ud, men i bund og grund vil jeg helst have det bliver tæmmet vildt, så det er mig der bestemmer udtrykket.

      Slet
  2. Ja det er en travl tid her i august, men godt I har ferie, så I kan få noget fra hånden.
    Jeg husker alle de selvsåede rødel under de store træer, det holdt hård at få gjort kål på dem, så nordbedet kunne blive etableret. Nogen af dem klipper jeg stadig ned, for de er ikke nemme at få helt væk, og jeg er ikke så sej som dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi har været særdeles heldige med vores ferievejr, det er jo helt perfekt til havearbejde :-)
      Jeg får bestemt heller ikke udryddet alle uønskede trævækster i første omgang, og nye vækster vil jo også blive ved med at komme frem, men tror jeg kan holde det nede på et tåleligt niveau, når jeg laver en ihærdig indsats fra begyndelsen.

      Slet
  3. Kære Vivi det er rart med lidt fri så der kan rykkes på projekterne. Det bliver flot med hosta i skov området. Det hvide bed bliver da helt fantastisk bare alene størrelsen giver wau effekt. Superflot! Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tænk al den gode energi der bliver brugt på arbejdet til hverdag ;-)
      Jeg er meget glad for mit hvide bed. Den første del, som er plantet til fungerer allerede rigtig godt :-) Der skal lidt småjusteringer til, men i store træk er jeg ret tilfreds.
      Jeg glæder mig derfor også meget til, at få den sidste del tilplantet, så kommer det virkelig til at syne af noget :-)

      Slet
  4. Nu begynder det virkelig at se godt ud :) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja nu pynter det på haven, men jeg har også hele tiden sagt, da de store maskiner forlod vores matrikel sidste år i april efter den helt store tur med optrækning af rødder og fræsning, kunne det kun gå en´ vej og det var frem ;-)
      De første par år brugte vi meget energi på at rydde op i haven, det er jo ikke så synligt, men nu bygger vi op, og alt bliver synligt med det samme - det er sjovt :-)

      Slet
  5. Hej Vivi.Et 20m. lang bed med hvide blomster kan da kun blive fantastisk.
    Og det tegner rigtig godt allerede nu.
    Dejligt med ferie så du kan få nogle af alle dine projekter færdige.God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Et par gamle projekter er heldigvis blevet afsluttet her i ferien, men der kommer jo hele tiden nye til, men mon ikke de også bliver afsluttet på et tidspunkt ;-)

      Slet