17. maj 2015

Køkken- og snithaven midt i maj


I køkken- og snithaven er jeg sent på den i forhold til sidste år. Det kølige, fugtige og blæsende forår har fået mig til at trække såningen noget ud, men torsdag og fredag fik jeg indhentet "det forsømte". En masse frø kom i jorden, og græskar, agurker m.f. af de sene frø blev sat til forspiring i drivhuset, hvor jeg har fået frigivet lidt plads.
 

Kålplanter, sommerporrerne og nogle af mine Kæmpe verbena er blevet plantet ud.


H.J.´s  familie æbletræ, som han fik i fødselsdagsgave for 1½ år siden, står som det eneste træ i køkkenhaven. Det har pænt med blomster, og vi håber det kommer til at bære æbler i år. Sidste år blev det kun til et´ æble, fordi frosten ødelagde blomsterne.


Jeg elsker æbletræernes smukke blomster :-)





De sorte stolper er starten på et espalier, hvor der skal vokse tornfri brombær op af.


Jordbærrene blomstrer.
De fleste af mine jordplanter er små endnu, da de først blev plantet i det tidlige forår.


Jeg håber på Artiskokkerne vil vokse sig store og flotte.


Det er synligt at kartoffelplanterne nu vokser dag for dag.


Det er i hjørnet med krydderurter der er mest grøn lige nu.


Det er fantastisk at tænke på, at den næsten bare jord i køkken- og snithaven om kort tid forhåbentlig er et overflødighedshorn af frodige grønsager og farvestrålende blomster :-)

6 kommentarer:

  1. Det bliver dejligt med alle de ting I kan høste senere på sommeren. Brombær ville jeg også godt have, men det kræver god plads, Æbletræerne er skønne lige nu. Bierne har travlt, så der kommer forhåbentlig mange æbler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig allerede til at kunne hente ind fra haven, lige nu er det kun krydderurter og rabarber, men det er da en start :-)
      Ja brombær kræver lidt plads, men det har jeg jo også. glæder mig i hvert tilfælde til at få brombærrene væk fra mine planteskolebede, hvor de gerne vil brede sig ;-)

      Slet
  2. hej Vivi.Der ser da allerede godt ud i din køkkenhave.........................og godt at du fik lavet dit lille drivhus så du kan forspire masser af planter.
    det lille æbletræ er bare så fint....................og viser faktisk også mandens lille æbletræ der ligner jeres i dag.Er også vild med de smukke blomster det får.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er ikke så tosset med den køkken- og snithave. Jeg er meget glad for mit lille drivhus, det er ikke specielt kønt at se på, og jeg skal være ekstra obs på udluftning, da al udluftning foregår gennem døren, men det fungerer :-)

      Slet
  3. Du har sørme fået styr på køkkenhaven, og det ser virkelig godt ud - hvilken orden! Jeg plantede også tornfri brombær i køkkenhaven for to - tre år siden, men jeg har fortrudt det lidt, da de ikke smager af ret meget og derudover gror helt vildt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er skønt, at der er kommet styr på køkkenhaven - ikke mere græs der skal vendes der :-) Lige nu er der fin orden derinde, men det er der ingen garanti for, der er hele sæsonen ;-)
      Alle brombær gror vist helt vildt, kan ikke huske hvordan de tornfri smager eller ikke smager, men jeg planter dem, og så må de væk, hvis jeg bliver træt af dem.

      Slet