12. februar 2015

Haveprojekter i februar

Årets første haveprojekter er i gang, det milde vejr trækker, og så kan jeg lige så godt gå i gang :-)
 

Det sidste nye stykke skovsti, har fået et lag flis på.


I køkken- og snithaven mangler jeg at vende omkring 50 m2 græs, før jeg har bar jord i hele stykket. Det er ikke det sjoveste sted i haven at grave, pga. sten, gl. jern m.m., men det skal jo gøres.


Gravearbejdet kom i gang i dag, græsset bliver vendt ned i dobbelt dybde, så kan det ligge der og formulde. Med lidt graven hver dag, så rykker det hurtigt noget.


Det er lidt tidligt, men vejrudsigten ser fornuftig ud de næste par uger, så jeg valgte at klippe stauder og græsser ned i mit gul-orange bed i dag.  Græsserne var så småt begyndt at skyde, så det var fint nok, at få dem klippet ned nu. 


Der er blevet sat af til den sidste indre bøgehæk i vores have. En af dagene går jeg i gang med at fjerne græs, så der kan blive klar til plantning i det tidlige forår.


Hækken skal gå fra afsætningspinden t.h. i billedet og end til hjørnet på staldgavlen.


Der bliver 3 åbninger i hækken. En helt oppe ved stalden, en hvor vi kan komme fra terrassen over til køkkenhaven,...............


Den sidste åbning kommer længere ude i haven. Overfor åbningen med hækken som bagvæg, skal der laves en siddeplads.


Billedet er taget fra det sted, hvor siddepladsen skal være, og det er meningen der herfra skal være en sigtelinje næsten hele vejen gennem haven (Der vil komme forskellig beplantning flere steder langs linjen, efterhånden som vores haveprojekt skrider frem).


Det nye haverum der bliver skabt, når hækken bliver plantet, glæder jeg mig rigtig meget til at komme i gang med :-)
 Her skal havens helt store blomsterflor være i form af blomstrende træer/buske samt masser af stauder og forårsløg.
 
Jeg har bevidst valgt at have gang i flere forskellige opgaver på samme tid lige nu, fordi opgaverne alle er fysisk krævende (kløve brænde, vende græs og fjerne græstørv), og derfor er det ekstra godt for kroppen at kunne skifte arbejdsstilling et par gange i løbet af dagen.
 
Jeg har jo planer om at holde, til jeg runder de 100 ;-) 

14 kommentarer:

  1. Ja det er rigtig godt at skifte stilling, men du milde hvor du knokler, godt du har kræfterne.
    Du gik også i gang med græsserne, de skyder tidligt i år, men det er nok stadig på grund af det milde vejr.
    Godt du har så meget styr på det hele, som du har. Jeg vidste ikke noget om noget som helst, men jeg slap rimeligt fra det alligevel. Begynderhed, havebøger og nettet hjalp mig i gang, ja og ikke mindst de forskellige blogge :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det grove arbejde, der er gang i lige nu, men det er jo ingenting, i forhold til det vi havde gang i sidste forår ;-)
      I år står jeg ikke, med en hel masse der skal laves, men kan i stedet se, hvor meget jeg får tid og lyst til :-)
      Det er en stor hjælp, når man har rimelig styr på sit haveprojekt, hvilket jeg mener at have.
      Det kan også lade sig gøre at lave en fin have, uden man som udgangspunkt besidder den helt store viden ud i haveanlæg, hvis man er parat til at udvikle sig undervejs. Jeg har efterhånden anlagt have en del steder, hvor vi har boet. Jeg har lært noget hver gang, og synes resultaterne er blevet bedre og bedre for hver gang, så jeg har meget høje forventninger til egen formåen med det projekt jeg har gang i nu :-)

      Slet
  2. Du må trøste dig med, at det gamle jern kun skal graves op en gang. Det ser ud til, at du allerede har fået bund i rigtig mange kvadrat meter, siden I startede for et par år siden. Det hele er allerede ved at tage form, og det bliver spændende at følge med, når du begynder at anlægge bede med stauder og buske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi flyttede hertil i maj 2012, så det er i knap 3 år vi har været i gang, men det var sidste forår vi var klar til det helt store ryk. Der er allerede nu gang i rigtig mange m2, og linjerne i den vestlige ende af haven er ved at være lagt, så nu skal der snart fyldes flere planter i, bagefter kommer så alle detaljerne, som er med til at sætte prikken over i´ et.
      Der kommer dog til at gå en del år, inden der er anlagt en eller form for have på hele grunden.

      Lidt bede har jeg lavet. Det gul -orange bed forventer jeg kommer til at tage sig fornuftigt ud allerede i år, og det hvide bed er godt på vej, men jeg store drømme om det blomstrende haverum, som jeg snart skal i gang med, håber det bliver lige så fantastisk i virkeligheden, som det er inde i mit hoved ;-)

      Slet
  3. Du er allerede godt i gang med den nye havesæson, for hvor du da knokler derud af. Det må være dejligt med en sådan energi. Jeg er stor af beundring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Havesæsonen starter for mig, så snart jeg kan komme i jorden. Frisk luft er skønt, og fysisk udfoldelse i haven er med til at opfylde drømme og give mig daglige glæder, hvilket er ensbetydende med en positiv energispiral :-)

      Slet
  4. Hej Vivi
    Det er nogle krævende projekter du kaster dig ud i, men der er ingen tvivl om, at det bliver super godt, og dejligt er det jo også at vejret er så I kan komme tidlig fra start.
    Held og lykke med alle projekterne.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Det betyder rigtig meget, at vi kan komme tidligt i gang, for det er her før ukrudtet begynder at gro, at der er bedst tid til nyanlæg.

      Slet
  5. Som du siger det skal jo gøres, sandelig et arbejde for din ryg også...men dejlig fitness ....og tænk al det gavn af afgrøde...dejligt. Skønt at følge dit projekt..god weekend......

    SvarSlet
    Svar
    1. Ingenting kommer af sig selv, så det er bare med at få udført opgaverne - også dem der ikke er så sjove. Det er helt fantastisk at hente egne afgrøder i haven, selv her om vinteren er der noget at hente. De sidste par dage har jeg hentet både porrer, persillerødder og rosenkål direkte fra haven, så det er bestemt arbejdet værd :-)

      Slet
  6. Hej Vivi.Ja !!! du er jo i fuld gang med alle dine projekter i haven........................og godt at du har en plan over hvordan haven skal indretts.For med den størrelse kan man let fare vild i det hele.
    God arbejdslyst derude Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt perfekt, at jeg har haveplanen :-)
      Den skaber overblik over de store linjer, og jeg ved, at haven på sigt kommer til at hænge sammen uanset hvor på grunden, jeg går i gang med at lave noget.

      Slet
  7. Jeg er bare så fuld af respekt Vivi.......hold op hvor du klør på.......og ih hvor det bliver godt når resultaterne af jeres store arbejde begynder at vise sig.

    Knus og fortsat god arbejdslyst

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Dorthe :-)
      Resultaterne er begyndt at vise sig. Her knap 3 år efter vi påbegyndte projektet, er der allerede anlagt flere forskellige haverum, og jeg føler faktisk, vi har en have, vi kan være bekendt at vise frem :-) Selvfølgelig mangles der mange "detaljer" i de haverum endnu, men der er have på pænt mange m2.

      Slet