3. august 2014

Det gul-orange bed


I efteråret fik jeg gravet ud til det gul-orange bed, og i løbet af foråret/tidlig sommer fik jeg plantet forskellige stauder.


Farvemæssigt kan det ses, hvad jeg vil med bedet, men planterne er endnu så små, at der er en del bar jord. Jeg forventer dog, at planterne allerede til næste år vil fylde betydeligt mere.


Bedet er delt af en sti (ind til videre kun en jordsti) ind til køkken- og snithaven, men en del af stauderne går igen på begge sider af stien for at skabe helhed, ro og balance.


Den side af bedet jeg først fik plantet til ser helt fornuftig ud.
Yderst t.v. ses en småblomstrende perikon, som er medbragt fra vores tidligere have.


Den anden side, som blev plantet til noget senere, er knap så farvestålende.
Tagets har naturligvis stået med blomster længe, der ud over står følgende planter med blomster:


Solhat


Skønhedsøje


Montbretia


Solbrud


Dahlia


Orange engblomme blomstrer for anden gang i år :-)

16 kommentarer:

  1. Hej Vivi, Det bliver flot med de farver til jeres bygning i baggrunden. Som du skriver så skal det nok fyldt godt op allerede næste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har plantet rimelig tæt, så jeg tror på et godt resultatet allerede til næste år, hvor planterne har fået lidt tid til at etablere sig :-)

      Slet
  2. Det skal nok snart blive fyldt det bed. Flot med genblomstring af engblommen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den orange engblomme står næsten lige så flot nu som ved første blomstring, men den gule udgave har ikke beriget bedet med en genblomstring.

      Slet
  3. Dit bed er da allerede kommet langt - det går godt nok stærkt! Jeg tror også, der er fyldt godt allerede til næste år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det går stærkt med stauder :-) Håber jeg får tid til at sætte nogle tulipan- og påskelilje løg i bedet i løbet af efteråret, så der også bliver pænt med farver i bedet i foråret.

      Slet
  4. Dejligt med gentagelse af planterne, det virker godt med store bede i samme farveskale/planter - som du siger, det giver ro.

    Imponerende med jeres grønsagshøst for tiden :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren :-)
      Ja bede i pæn størrelse er sjove at arbejde med. Jeg glæder mig også vildt til, at jeg får tid til at gå i gang med et 25 meter langt og 3 meter bredt bed med bl.a. lyserøde blomster i :-)
      Der er så maget jeg gerne vil have lavet i haven, men ting tager tid, arbejdet skal jo også passes og lidt søvn er også en nødvendighed ;-)

      Slet
  5. Det nogle gode, robuste stauder, du har sat, så næste år vil der nok ikke være meget bar jord tilbage. Det er nogle skønne august- og sensommerfarver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er gode robuste stauder, og jeg elsker de gule- og orange/røde farver specielt her sidst på sommeren :-) Håber jeg når at få plantet nogle løg i bedet her i efteråret, så bedet også kan være gul-orange i foråret.

      Slet
  6. Hej Vivi
    Jeg er så imponeret af alt det, du har nået i denne sæson! Det bliver så fint, når stauderne gror til - farverne passer flot til jeres hus. Flot med gentagelser på begge sider af stien :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror som end der er blevet lavet lige så meget sidste år som i år, men efter vi er blevet færdige med oprydningen, bliver alt hvad vi laver meget mere synligt, og sådan vil det heldigvis også være frem ad rettet :-)

      Slet
  7. Hej Vivi.Flotte bed med de brændte farver...............der står godt til jeres hus.
    Du har jo også være SÅ flittig både i foråret og her i sommer.
    Glæder mig til at se bedet til næste år.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også selv noget spændt på, hvor meget bedet lukker til, til næste år. Helt færdig er det ikke endnu, jeg mangler bl.a. en guldregn ovre i det bagerste hjørne, men sidst jeg var på planteskolen, havde de ikke lige den sort hjemme jeg gerne vil have.

      Slet
  8. Hej Vivi
    Det ser super godt ud, sjovt med forskellen på de to bede. De skal nok blive rigtigt flotte og frodige til næste år ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det gør åbenbart en stor forskel med plantetidspunktet, men til næste år skal det nok udligne sig.

      Slet