22. juni 2014

Bedet ved indkørslen


Her i weekenden har jeg arbejdet på bedet ved indkørslen. En stor brogetbladet benved er fjernet, og en gruppe med porcelænsblomster og hasselurt gravet op.
Der er blevet tilført bedet en masse kompost, for jorden var her, som alle andre steder i haven støvet og tør sandjord.


Bedet ligger mellem indkørslen og vores ny p-plads.


En masse planter er kommet i jorden. 
Det eneste der er tilbage af den oprindelige beplantning er den laurbærkirsebær, der står længst t.v. i billedet.


Her er et lille tilbageblik til 2012, hvor det oprindelige bed ses. 


I et nyetableret bed er der naturligvis en masse bar jord, men jeg håber på, at planterne lukker til i løbet af et par år.

HVAD ER DER PLANTET I BEDET:


Der er laurbærkirsebæren som har fået lov at blive stående.


Oprindelig var der 2 broget bladede benved. De var rigtig fine i farven, men den ene var fyldt med græsukrudt, og den anden plantet for tæt på kanten mod gruset, så den bredte sig alt for meget i forkert retning.
Sidste år tog jeg nogle skud af de gamle planter, så nu er der kommet 3 fine små planter ind i bedet igen, og de er selvfølgelig plantet midt i bedet, så det er muligt at beskære dem med god resultat. 


De 3 krybende ene, som jeg købte til plantemarkedet på Karensminde, er ligeledes kommet i bedet.


Hostaen her med det gule mønster i bladene er plantet 3 steder i bedet.


Oprindeligt stod denne Hosta et par steder i bedet. De store planter er blevet delt, og er nu tilbage i bedet i mindre totter.


Gruppen af hasselurt, som blev gravet op i dag, har jeg pillet helt fra hinanden, det gav omkring 200 nye planter. Egentlig burde jeg potte dem op og give dem lidt kærlig start hjælp, men jeg tog chancen og plantede dem ud i bedet med det samme igen, men valgte at plante 2 sammen i hvert plantehul, efter at de havde fået lov at stå i en spand vand og trække lidt fugt til sig. 
Jeg håber på, de klarer udplantningen i den ret tørre jord, hvis jeg er flittig med vandingen.


Som overstandere i bedet har vi 3 Tibetanske kirsebær. 


Bøgehækken afgrænser bedet fra den øvrige del af haven.


Afslutningsvis et billede af sommerblomsterne som står i tønderne ovre ved plankeværket.

8 kommentarer:

  1. Hej Vivi
    Hvor ser det godt ud, meget flottere og harmonisk end det der var tidligere. Bedet skal sikkert hurtigt vokse til og dække al den bare jord ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Der skal ikke være en masse spræl i det bed, bare noget der er pænt at se på det meste af året, og som hurtigt kommer til at dække jorden.

      Slet
  2. Heldigvis går det hurtigt med at få dækket et bed, det bliver godt i løbet af et år eller to.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der plejer hurtigt at ske noget, men jeg synes desværre hasselurt kan være lidt langsomme i optrækket, men de giver en fin grøn bund, når de får fat.

      Slet
  3. Hvor er du dog flittig! Det tegner super godt!

    SvarSlet
  4. Hej Vivi.Sikke en forandring..............det ser bare rigtig godt ud,Og broget benved og hosta er gode planter til at brede sig.
    Og de flotte Tibetanske kirsebær er superflotte.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja noget er der sket, selvom både de grønne hosta, broget benved og hasselurt også var i det oprindelige bed. Jeg har bare brugt dem på en anden måde, fjernet en masse andre planter og i stedet tilført lidt stedsegrønt i form af krybende ene.

      Slet