1. maj 2014

Tulipaner, "pergolaen" og køkkenhaven.


Overraskelsernes tid er åbenbart ikke ovre her i haven endnu. I år er der dukket nogle tulipaner op i bedet oppe ved terrassen, som ikke tidligere har blomstret. Det er sikkert fordi, der også her er blevet trukket rødder op, hvor ved jorden er blevet rodet lidt rundt og der er kommet mere lys.




I dag har jeg fået ryddet op i jorden, hvor pergolaen skal være. Det bliver ikke i år vi får bygget pergola, i stedet vil jeg så høje solsikker på hver side i år, så vi alligevel kan få en lille fornemmelse af pergolaen ;-)


I går var jeg ude og så i køkken- og snithaven, og den er nu sået til i den størrelse, jeg havde tænkt den skulle have i år.....................





 Kartoflerne er begyndt at komme op af jorden, det samme er radiser og spinat.


Køkken- og snithave planerne blev dog ændret i forbindelse med fræsningen af haven, så nu er planen, at få så meget som muligt af den sidste del herover klargjort til såning i år.


Som det ses herover er der en del arbejde i at få dette jordstykke gjort anvendeligt til grønsags- og blomsterdyrkning. 
Sten, murbrokker og senegræs er der masser af.


Det eneste der står i det sidste stykke køkkenhave, er det æbletræ H.J. fik i fødselsdagsgave sidste efterår af hans kollegaer. Håber blomsterne overlever den nattefrost der er udsigt til hen over weekenden.




Masser af varme og tørt vejr betyder, vi skal være omhyggelig med vanding af alle vores små nye planter, så der vandes i stor stil lige for tiden. 

5 kommentarer:

  1. Hej Vivi
    Det var da en dejlig smuk bonus at få, efter at i har rodet med jorden ;)
    Super fin ide med solsikker i år, det skal nok blive rigtigt godt .
    Ja du kommer jo nok ikke til at kede dig, med al den bar jord, der skal bearbejdes, men det er du jo kvinde for ;)
    Her er kartofler løg spinat og radiser også kommet op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej kede mig gør jeg aldrig ;-)
      Her er enkelte løg også så småt begyndt at titte op af jorden.

      Slet
  2. For hver dag jeg besøger din side bliver jeg mere og mere forundret. Det er dog et fantastisk arbejde I ligger i det, kæmpe opgave når alt skal nyanlægges. Og i når langt kan jeg se, husk nu at nyde det.
    Jeg fik en lignende opgave for 27 år siden, ikke en stump er foræret. Jeg har flyttet så mange sten så man skulle tro det var løgn. 4 gamle bygninger er fjernet, stort drivhus tilføjet. Det er bare skønt at gå og nyde nu.
    Glæder mig til at følge udviklingen i din have.
    Mvh. Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nyder virkelig min have, selvom jeg må tilstå, at opsamling af sten og planering af jord ikke er yndlingsopgaverne ;-) Det er dog en nødvendighed at får styr på de ting, men nu er jeg også snart igennem, og resultatet begynder at blive synligt, når græsset begynder at spirre og hækkene springer ud :-)

      Slet
  3. at storslåede tulipaner! Jeg glæder mig!

    SvarSlet