3. maj 2014

Det gul-orange bed og tomater.


Det har haltet lidt med at få det gul-orange bed færdigt, men i dag fik jeg plantet flere stauder i :-)
Helt færdig er jeg ikke, men det begynder at se beplantet ud.


Vanderen er sat på, så rejser planterne sig sikkert hurtigt igen efter flytningen.


Gul engblomme, forårsvortemælk og nellikerod.


Orange engblomme, gulbladet hosta og nellikerod.


I formiddags var vi en tur til plantemarked i Billund. Der var ikke rigtig noget der fristede, ud over 3 frilands tomatplanter ´Martina´ kom med hjem. De skal plantes i krukker og stå på terrassen. Det er næsten ikke til at undværre friske tomater, selvom drivhuset endnu mangler ;-)

14 kommentarer:

  1. Skønt at se dit flotte gul-orange bed, det skal nok blive et festfyrværkeri inden længe. Forårsvorgemælken skal jeg have fingre i ved lejlighed, jeg har den mørke variant, men det er vist ikke nok.
    God ide med frilandstomaterne. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber bedet bliver flot om ikke før så til efteråret. Fra næste forår forventer jeg bedet fungerer optimalt.
      Forårsvortemælken er fantastisk flot lige nu, jeg er vild med den, men desværre for lille til, at jeg kan dele ud af den endnu.
      Ja håber det bliver en succes med de frilandstomater :-)

      Slet
  2. Jeg havde frilandstomater sidste år, det gik da nogenlunde, selvom de blev lidt sent modne.
    Heldigvis gror planterne hurtigt, så bedet kan snart blive dækket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Er klar over, at frilandstomater er lidt længere undervejs til at blive modne, men kan vi få smagen af nyplukkede tomater er det ventetiden værd :-)

      Jeg planter ret tæt i bedet, så det skal nok lukke til ret hurtigt. Jeg gider ikke en masse bar jord, hvor ukrudt har alt for gode betingelser :-)

      Slet
  3. Dejligt at du er nået til plantestadiet i nogle af bedene :) Forårsvortemælk er smuk, jeg beundrer den hos mange af jer andre, men har den ikke selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig rart at plante lidt, er ved at være træt af al det jordarbejde, men det skal jo til, for at få en ordentlig have ;-)

      Slet
  4. det bliver et meget fint gult bed.. og tomater er for lækre nyplukkede og solvarme :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Sidder her og bliver helt lækkersulten ved tanken og nyplukkede tomater :-)

      Slet
  5. Hej Vivi.Ja!!! nu kan man se at der sker lidt i bedene..........og forårsvortemælken har jeg også.Den lyser SÅ flot op lige nu.
    Det skal nok blive et rigtig smukt bed når det vokser op.
    God søndag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig i hvert tilfælde til at få et "rigtigt" staudebed, i stedet for kun at have mine planteskolebede, hvor alt står blandet.

      Slet
  6. Hej. Hvor er det en god idé med et gult-orangebed. Det bliver garanteret rigtig flot. Jeg kan godt forstå, at du købte tomater, selvom I ikke har drivhus endnu. De smager så godt,når de har vokset i ens have!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber det bliver flot med de gule og orange farver i bedet :-)
      Jeg har fået stor lyst til at have mange spiselige afgrøder i haven efter sidse års succes med køkken- og snithaven.

      Slet
  7. Var der plantemarked i Billund i dag?
    Det er jeg da helt gået glip af. - Øv!
    Det må blive en anden gang så.
    Glæder mig til at følge din have som den vokser til.
    God aften til dig.
    Klem Lonni

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var i går lørdag, der var plantemarked i Billund.
      Det glæder mig, at du har lyst til at læse med :-)

      Slet