29. januar 2014

Fugle i haven - fasaner


Fasaner har vi virkelig mange af, næsten for mange...........
De første par vintre vi boede her, fodrede vi dem med hvede, men det er vi holdt med, nu må de "nøjes" med de korn de kan samle rundt om foderbrættet, ellers invaderer de os fuldstændig.


Fasanerne er flotte hønsefugle, specielt hannen som har en farvestrålende fjerdragt.


Det er sjovt at se på fasanerne, de har så mange forskellige udtryk.
Her kommer en høne majestætisk spadserende.


Hende her ligner en lille slider.


Rank og flot.


Fasanerne har travlt under foderbrættet, ofte er der både 8 og 10 på besøg på en´ gang.


Bliver fasanerne forstyrrede løber de med fuld fart hen over den snedækkede plæne, for kort efter at vende tilbage igen. 
De kan selvfølgelig godt flyve, men de er lidt gumpetunge, så det er mest udenfor haven de letter, da de skal bruge en lang startbane.


9 kommentarer:

  1. Den er nok min yndlingsfugl, og den får havre hver dag. Før i tiden havde vi en gammel kok med karakteristiske hvide fjer, som kom vinter efter vinter. Desværre tror jeg ikke, dem, vi får besøg af nu, føler, at de hører til her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt i har haft en let genkendelig fasankok i haven, men mon ikke snart "de nye" føler sig hjemme hos jer, når de bliver fodret :-)
      Jeg synes også, fasanerne er sjove, men her er det næsten for meget af det gode. Vi bor tæt på en skov, hvor der bliver sat mange fasaner ud til jagt, det kan vi godt mærke. Der er fasaner overalt. Dengang vi fodrede dem, myldrede de rundt i læhegnet, så går det sjove ligesom væk.

      Slet
  2. Hej Vivi
    Hvor må det være sjovt,at få lov at opleve så mange forskellige slags fugle i hverdagen.
    Skønne billeder du får taget, jeg syntes godt nok det er svært at fange dem ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også meget, meget glad for det store fugle- og dyreliv vi har lige udenfor døren :-)
      Det er ikke helt let at få gode fuglebilleder, men med lidt tålmodighed kan det lade sig gøre ;-) Jeg har kameraet liggende fremme på sofabordet, så det er let at få fat på, når de fugle, jeg mangler billeder af, kommer. Jeg får selvfølgelig taget en del billeder, som ikke er specielt gode, tror kun det er omkring 25-50% af mine fuglebilleder, der er værd at gemme.
      Efter jeg er begyndt at skrive min lille serie om fuglene i vores have, er der også gået helt sport i at få taget en lille serie rimelig fornuftige billeder af hver enkelt fugleart ;-)

      Slet
  3. Er vild med din fugle følgeton, Tak! Fasanen kan jævnligt forskrække en på gåturen;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig, du kan li´ mine indlæg om fuglene :-)
      Der er ikke så meget at vise fra selve haven lige nu, hvor sneen dækker det hele. Jeg har derfor valgt at sætte lidt fokus på fuglelivet derude.
      Du har ret i, at fasanerne godt kan forskrække en på gåture, hvis man ikke er forberedt på, de er der. Vi har, som jeg skriver, rigtig mange fasaner her hvor vi bor, så vi er efterhånden vant til, at fasaner (ofte en hel flok) der har trykket sig til jorden pludselig letter med en voldsom larm.

      Slet
  4. Hej. Sikke nogle gode billeder og sjovt at se fasaner så tæt på, jeg synes, de plejer at være meget sky, men måske er dem hos jer mere vant til mennesker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er så mange fasaner, i området hvor vi bor. De myldrer rundt alle vegne.
      De fasaner der er på terrassen, løber over i læhegnet hvis vi går ud, men de tager det meget afslappet, når vi går inde i stuen. Nogle gange er de så tæt på huset, at de næsten kigger ind af vinduerne i terrassedøren. Jeg tror, en del fugle fornemmer, vi ikke gør dem noget.

      Slet