17. oktober 2013

Havens fire yder hjørner


Pælen bag mirabellen er havens sydvestligste hjørne. Her kan vi se ud over marker og skov.


Vender vi blikket ind, ser vi over mod skovhaven.




Det nordvestlige hjørne ligger ud mod vejen. 
Det er dette busket, der skal lade livet til vinter. I stedet skal området bruges til materialeplads, frugthave og hønsegård.


I det nord-østlige hjørne, som også vender ud mod vejen, er der ind til videre kun græs og læhegn.


I det sydøstlige hjørne har jeg hele tiden rumsteret lidt. 
Her bliver græstørv, græsafklip m.m. kørt ned. 
Det er der selvfølgelig også en plan med. 
Engang ud i fremtiden skal her være et større bassin, og rundt om den hævede bede med rhododendroner, buske og træer. Det er altså begyndelsen til de hævede bede, der er gang i, selvom det endnu ser noget rodet ud.
Mellem bunkerne har vi lavet en lille sti, som fører helt ud i den sydøstligste afkrog af haven.


Her et kig ind i haven fra stien.

14 kommentarer:

  1. Masser af planer for fremtiden, det skal nok blive godt. Jeg kan godt forstå, at I nyder jeres udsigt, når I før har været lukket ind mellem en masse andre huse. Der sker noget hos jer hele tiden. Det lyder godt med bassin og hævede bede med rhododendron og træer og buske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den del bliver et kæmpe projekt, og bliver ikke en realitet de første år, men derfor kan de indledende øvelser godt være i gang.
      Jeg forventer dog, at der noget før kommer et mindre bassin midt i haven, i åbningen ud mod skov og mark.

      Slet
  2. Et anderledes kig i jeres have. Jeg tror det bliver rigtig rigtig godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. På det sidst har mine blogindlæg handlet meget om det område jeg arbejder i, så jeg syntes lige, der skulle nogle andre vinkler på haven i dag.

      Slet
  3. Det er så spændende at følge med i dine planer og tilblivelsen af din have... og du klør bare på, det ku jeg godt bruge lidt af :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, dejligt når der er nogen der har lyst til at læse det jeg skriver :-)
      Det er lidt i perioder det rykker her. Lige nu er energien der, så er det med at udnytte den, i andre perioder sker der knap så meget.
      Jeg synes ofte, at når jeg først er kommet ud, og er gået i gang, så giber det om sig, for så kan jeg også lige.......... Nogle dage tænker jeg da, at det bare lige skal være en lille ting, jeg vil have ordnet, men inden jeg ser mig om, fortsætter jeg med lidt mere, for så går det lige så godt.

      Slet
  4. Spændende at se yderpunkterne i haven, og høre om de mange planer, der allerede er på tegnebrættet eller ihvertfald med i planlægningen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange ting med ind over i planlægningen, men det omtalte bassin har været med hele vejen igennem. Den endelige udformning er ikke på plads, men forhøjede bede, formentlig et stort ovalt bassin med sti omkring og mur af natursten rundt ved de forhøjede bede, bliver ved med at kredse i hovedet på mig, og jeg har et ret klart billede inde i hovedet af, hvordan det nogenlunde kan se ud.
      Området ligger i et lidt lavere niveau end den øvrige have, ikke så meget der kan laves "rigtige" trapper, men måske så der kan laves med nogle enkelte trin med nogle meters afstand på en sti ned til bassinet, men det er kun en af de lidt løse tanker.

      Slet
  5. Jeg er vild med dit bord med bænke og tag. Det må være et fantastisk sted at sidde og nyde haven og udsigten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det helt sikkert, men det er ret begrænset, hvor meget jeg sidder i længere tid af gangen, når jeg er i haven ;-)

      Slet
  6. Hej Vivi.Godt at se yderpunkterne.....når vi nu har set området hvor du arbejder lige nu.
    Det lyder også rigtig spændende med planerne om en lille sø.
    God weekend Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er begge ret vilde med vand i haven, så jeg har 2 bassiner med i mine planer, men det bliver som skrevet, ikke lige det første der skal laves.

      Slet
  7. Svar
    1. Ja vi har en masse dejlige m2 som legeplads ;-)

      Slet