11. juni 2013

Køkken- og snithaven, kartoflerne er begyndt at blomstre


Det gror lystigt i min køkken- og snithave.
Rødbeder, majs og kornblomster.
De spæde rødbedeblade er fine i salatskålen, godt de ikke går til spilde, når der skal tyndes ud.


Mamelukærmer, blandede sommerblomster, gulerødder og tagetes.


Stolte kavalerer, som forhåbentlig kommer til at pryde i både vaser og haven hen på sommeren.

Persille - jeg elsker et grønt drys på de nye kartofler.


Solsikker, bønner, ærter og masser af kartofler.
Studenternellikerne som jeg havde med fra min gamle have byder også på lidt blomster.


Salat og morgenfruer.


I dag opdagede jeg, at de tidlige Agata kartofler så småt er begyndt at blomstre, så det kan ikke vare længe, inden vi  kan hente kartofler direkte fra haven :-)

12 kommentarer:

  1. Det er en dejligt frodig køkkenhave, du har fået etableret. Det er vel den vigtigste del af haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. I år fylder køkken- og snithaven meget for mig, da jeg ikke har så meget andet ;-)
      Det er dejligt at smide nogle frø i jorden og samme år få en masse glæde af det ;-)
      Jeg glæder mig også til, at få etableret nogle rigtige staudebede, men det kommer. Rom blev ikke bygget på en´ dag, og det gør vores have bestemt heller ikke, men lad os se, hvor vi er henne, når endnu et år er gået :-)

      Slet
  2. Hvor ser der dejlig frodigt ud i din køkkenhave. Jeg har for lang tid siden sået bl.a. aspargesært, almindelige ærter, spinat og rødbeder i ét af mine højbede, men INTET er kommet op. Jeg må vist på'en igen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan lyde som om, du må have nogle nye frø i jorden - ærgerligt når det ikke kommer op.
      Jeg har sået spinat og ruccula om, mine frø var vist blevet for gamle.
      Nu er spinat og ruccula ved at komme op, men er ikke så frodigt som jeg kunne ønske. Jeg har en ide om at jorden, lige netop hvor det er sået, ikke er så god, sidste år groede tingene heller ikke for godt det sted. Når jeg begynder at grave kartofler op, må jeg have sået noget mere der i stedet. Salater kan vi jo så i en lang periode.

      Slet
  3. Hej Vivi
    Hvor ser det godt ud i din køkkenhave, her er afgrøderne slet ikke så langt endnu.
    Skønt i snart kan smage de første kartofler ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, og ja jeg glæder mig til de første nye kartofler af egen avl :-)

      Slet
  4. Hej Viv.Sikke det gror i din køkkenhave.Så også på min morgenrunde at vores kartofler blomstre.Vi er blevet enige om at prøve at grave den første olante i morgen.Men mange dejlige ting du har i køkkenhaven......du har jo pladsen.God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var ude og grave en kartoffelplante op for nogle dage siden, men det var for småt - vil ikke bruge 8 planter på kartofler til to personer, det vil jeg tro der skulle til, uden at der var kartofler i overflod, så jeg venter lige lidt.

      Slet
  5. Hvor ser det godt og frodigt ud i din køkkenhave. Mine grøntsager er slet ikke så langt som dine endnu - måske de har det alt for tørt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har været en meget tør periode, vi har været inde i. Jeg har jævnligt haft vanderen på min køkkenhave, ellers var den vist visnet helt væk på vores sandjord.

      Slet
  6. Sikke en frodig køkkenhave, dine sager er langt fremme. Bor I i et mildt område?
    Hilsen Bente
    Grønne sager

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej der er bestemt ikke specielt mildt her.
      Vi bor inde midt på den jyske hede (Billund kommune), men vi har en let sandjord, som er let at arbejde med, så snart foråret melder sin ankomst.

      Slet