23. februar 2013

Tilhugning af brosten

Dette indlæg er lavet som svar til Lars, som har bloggen Haveprojektet i Vrold.

Jeg har lige lært en god teknik til at hugge brosten over.


1. Her ses en brosten, den skraverede del skal væk.

2. Stenen set fra siden. Hug stenen til i "småbidder". Små stykker er meget lettere at slå af end et stort stykke.

3. Der er nu slået så meget af, at stenen er skrå. Der mangles kun at regulere den i længden.

3 A. Stenen set fra oven. Det skraverede felt skal væk. Her skal man være meget omhyggelig, når der hugges for, da det er de første slag der afgør, hvor stenen deler sig. Hvis man hugger en fin lige linie for, vil stenen uden besvær få en fin kant.

4. Det færdige resultat.

Håber du kan bruge forklaringen. Der er procentvis mange flere sten, der bliver som man vil have dem på denne måde, end når man kæmper med at hugge en sten over på et´ bestemt sted på en´ gang. Der skal heller ikke bruges nær så mange kræfter ;-) 

Chausse´sten kan derimod sagtens hugges over uden at tage dem i småbidder.

4 kommentarer:

  1. Det er nogle spændende indlæg, du har lavet om belægninger. Især vandrenden synes jeg er blevet super god.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      De næste 5 uger er jeg på kursus i belægning, så der vil løbende komme mere omkring dette emne i den periode.

      Slet
  2. Hej Vivi,
    Tak for din fine beskrivelse. Det skal jeg lige prøve næste gang jeg er ude i mit sten brud.

    mvh
    Lars

    SvarSlet