21. december 2012

Årets korteste dag

Langt om længe oprandt årets korteste dag, og ihh... hvor jeg glæder mig over at vi er nået vendepunktet, og dagene dermed igen bliver længere :-) 
Mørket har gennem den seneste tid tidligt sænket sig over landet, så det ikke har været muligt at nå ud med kameraet sidst på eftermiddagen, når jeg er vendt hjem fra arbejde - derfor er der ikke kommet ret mange indlæg herfra den seneste tid.
I dag valgte jeg at holde fri fra arbejde allerede til middag, mentalt var jeg gået på juleferie, så hvorfor så ikke gøre det helt fysisk ;-)


Det er meget begrænset, hvad der er at se på i vores have på denne årstid, men lidt er der jeg kan glæde mig over.


En pænt stor troldhassel kan jeg aldrig blive træt af :-)


Denne fine kristjørn er skøn, stor og fyldig....


.............med de fineste små grønne blade :-)


Dette er knap så skønt, muldvarpene har igen i år overtaget plænen som deres vinterdomæne :-(


En dejlig lang juleferie er startet. Jeg er spændt på hvordan vejret arter sig, og på hvordan mit/vores energi niveau bliver, men skulle trangen til lidt havearbejde dukke op, er der nok at tage fat på.
Træet og buskene her skal fældes, til fordel for en gul/orange havedel.


Disse træer og buske skal ligeledes lade livet til fordel for en materialeplads og en lille frugthave.


Rundt om disse stedsegrønne planter, som kom i jorden lige inden den første sne, skal der laves et bed, og flere stedsegrønne fra mit planteindslag skal flyttes herover.

Når jeg vil fælde noget, er det jo særdeles vigtigt, at der plantes andre træer og buske i stedet. Noget af det jeg vægter højt er, at det der kommer i stedet, er noget, som også i vinterhalvåret kan berige haven enten med farve eller form.


Skovhaven ser meget bar ud lige nu, men jeg er spændt på om de løgvækster og planter jeg fik i jorden tidligere på året kommer op, eller om musene har ædt det meste.


Et par hjortetunger bryder dog den bladfyldte skovhave :-)

10 kommentarer:

  1. Du har ret i, at det kan være svært at holde gang i bloggen lige nu, hvis man helst vil bruge aktuelle billeder fra haven. Hvordan gik det i øvrigt med jeres lille decemberbutik?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med butikken gik ikke, 2 weekender (tors.- søn.) uden en eneste besøgende. Derfor har jeg lukket den ned i denne weekend. Vil hellere hygge og slappe af uden at skulle "holde øje" med dem der ikke kommer.
      Boden ude ved vejen tager jeg formentlig op igen til næste år, derude bliver der solgt lidt ind imellem, og kræver ikke at jeg er til stede hele tiden.

      Slet
  2. Nej, det er ikke nemt at nå i haven efter arbejde for at tage aktuelle billeder. Så det er skønt, at dagenes længde er tiltagende :-)
    I har mange og dejlige planer for haven og med lysets komme kommer også lysten til at sætte noget af det i gang. Jeg håber for jer, at I finder energien i den kommende juleferie til at gå i gang med noget af alt det hele. Rigtig god fornøjelse :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så dejligt, at vi er nået til vendpunktet, og der stille og roligt igen bliver lysere :-)

      Nu må vi se, hvad der bliver lavet i haven i juleferien, en ting er sikkert, der skal også være tid til afslapning ind imellem. Det vi ikke når nu, når vi på et senere tidspunkt :-)

      Slet
  3. Der er nok at se til, hvis energien kommer over jer, men de lover sne og fygning på jeres kanter, så mon ikke det er klogt at holde sig indendøre.
    Jeg er sikker på, at så snart det lysner er I at finde i haven og kommer hurtigt i gang med alt det, I gerne vil have lavet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret der plejer ikke at være ret meget forår i luften, før jeg ikke kan holde mig fra haven. Håber dog vi kan få nedlagt lidt af det der skal ned her i juledagene.

      Slet
  4. Dejligt med juleferien og vidunderligt at lyset nu langsomt vender tilbage - bare tanken virker opløftende og energigivende på mig!

    Mange julehilsner fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så skønt med juleferie, og jeg føler virkelig jeg trænger til ferie. 2012 har været et meget travlt år for os, håber det kommer til at gå knapt så stærk næste år ;-)

      Slet
  5. Det lyder som om, du har mange spændende planer. Glæder mig til at følge med i 2013. God jul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haveplaner er der nok af til mange år frem i tiden ;-) Nu må jeg se hvad vi når i 2013, men et eller andet skal der nok ske derude.

      Slet