25. august 2012

FISKARS Topsaks

Via min blog er jeg blevet kontaktet og spurgt, om jeg havde lyst til at afprøve en af FISKARS beskæresakse, hvilket jeg 
selvfølgelig sagde ja tak til :-)


Det blev en universalsaks med teleskopskaft, jeg valgte at afprøve.
I forvejen kender jeg FISKARS grensakse med udveksling, som jeg ikke kan undvære hverken privat eller til arbejdesbrug.

I går modtog jeg FISKARS universalsaks. Saksen kan let indstilles i den vinkel man har brug for, og kan klippe grene op til 32 mm.
Skaftet kan ligeledes let indstilles, så det er i en længde mellem 240-410 cm, alt efter hvad man har brug for, det betyder, at man kan nå op og klippe i omkring 6 m højde.
Saksen har en vægt på 1900 g. En lav vægt er meget vigtigt i alle sammenhænge på manuelle haveredskaber, og specielt når det er et redskab med teleskopskaft, som kommer langt væk fra kroppen. 


Nyt "legetøj" skal selvfølgelig afprøves lige med det samme ;-) 
Tjørnen i gårdhaven havde en gren, som jeg ikke fik med i beskæringen i foråret, den røg som det første med den nye FISKARS universalsaks, med et enkelt træk.
Dejligt at slippe for at finde trappestige frem og skulle derop og balancere.


Derefter en tur over til vores læhegn, for at afprøve saksen med teleskopskaftet i forskellige længder. Jo kortere skaftet er jo lettere er den selvfølgelig at håndtere, men den kan  klippe grenene, også når den er ude i hel længde.
Det bliver en fin saks at arbejde med, når vi få fældet ammetræerne i læhegnet, og sikkert skal have fjernet enkelte grene i toppen af de blivende egetræer.


Allerede efter en hurtig prøverunde i haven med FISKARS universalsaks, er jeg sikker på, det bliver et redskab jeg kommer til at sætte stor pris på.
 Tænker på alle de klatreture op og ned at stiger vi slipper for :-)

15 kommentarer:

  1. Nå, så er vi flere der fik gaver igår.....
    Jeg valgte en lille saks med roterende håndtag. Den passer til mine opgaver.
    Din er jo perfekt i jeres nye have. Belejligt tidspunkt Fiskars kontaktede dig på!
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt for dig, at du også får mulighed for at afprøve en af FISKARS sakse :-)
      Det var som du skriver meget belejliget for mig at afprøve en topsaks nu :-) Havde faktisk overvejet at anskaffe en, da mit redskabsbehov, efter flytningen hertil, er blevet udvidet.

      Slet
  2. Smart markedsføring og det virker... for jeg er lige blevet fristet af teleskopsaksen ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er ret genialt af dem, at henvende sig til dem der skriver haveblog, da de herved rammer målgruppen meget koncentreret.
      Jeg har dog ingen problemer med at reklamere for de ting, som jeg finder gode :-)

      Kan godt forstå du føler dig fristet af den omtalte saks, for den er dejlig at have, til de grene der sidder udenfor let tilgængelig rækkevidde.

      Slet
  3. Det ser ud til at være en god saks. Vi har også en teleskopsaks, men jeg kan ikke huske om den er fra Fiskars, den ligner ikke din, så det er det nok ikke.
    Det har sine fordele med sådan en blog. Tillykke med saksen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, tror jeg får stor glæde af den, når den rigtigt skal stå sin prøve. Førstehåndsindtrykket er i hvert tilfælde positivt :-)

      Slet
  4. Hej Vivi
    Sikke en masse der er sket siden jeg sidst har "besøgt" dig. Vinen vokset helt vildt, redskabrum nymalet, Zita med flot flot hundegård og dig med nyt legetøj. Tillykke med det. Det er da dejligt sådan at få foræret noget så nyttigt :)
    Og sikke da en masse skønne biler, der passerede jer. Helt nostalgisk...

    KH Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena
      Tak for kommentaren, og ja det er dejligt at få lov til at afprøve et godt og nyttigt redskab :-)

      Slet
  5. Jeg blev også kontaktet af Fiskars og har sjovt nok også valgt at prøve en teleskopsaks :) Der ligger en pakke og venter på mig hos Danske Fragtmænd, som jeg ikke lige kunne identificere, men det må da være saksen, der er kommet. Med din beskrivelse glæder jeg mig til at få saksen og komme i gang med mit beskæringsprojekt af et birketræ, der skal holdes lavt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Min saks kom med Danske Fragtmand, så det lyder som om det er din saks der er kommet :-)
      Glæd dig til at få den afprøvet, og held og lykke med beskæringen :-)

      Slet
  6. Hej Vivi.
    Nej hvor dejligt for dig, sådan at blive begavet. Og billig og målrettet reklame for Fiskars. Det er vist det man kalder en win win situation. Dejligt at høre den virker.Måske den skulle overvejes. Jeg har nogle store heste kastanie træer og prydkirsebær træer, som godt kunne trænge til en gang beskærring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er et fint redskab, så hvis grenene på dine træer ikke er bredere end saksen kan klare, er det måske en god ide at anskaffe sig sådan en saks :-)

      Slet
  7. En teleskopsaks er ikke til, at undvære i haven. Så tillykke med den.

    Ha' en dejlig dag :-)

    SvarSlet
  8. Vi har brugt omtalte klipper/saks i 2 1/2 år med stor glæde og gode resultater. Det er for os 3. generation af samme produkt. Det første med udvendigt snoretræk og de satte sig alt for tit fast i grenene, men klippe kunne den. Næste version med forlængerstang og mere invendigt snoretræk max. længde ca 3 m. Den sidste som nok er den ovenforomtalte er rigtig god og har fungeret upåklageligt, men har nu sat sig fast, skæret vil ikke åbne igen, det er sket før, men jeg har altid med en vandpumpetang eller lign kunnet trække skærene på plads. Men nu er det som om problemet snarere ligger nede i den kæde, der trækker i saksehovedet. Er der mon nogen, der har erfaring med det??? Evt en mail til hcnaebbet@hotmail.com
    Hilsen HC

    SvarSlet