17. maj 2012

Græsklipning og lidt andet havearbejde.

Pyha, nu er rengøringen af vores gamle hus klaret.
Vi kørte derind ved 8 tiden i morges, det var ikke ligefrem lysten, der drev værket, men vi kunne jo lige så godt komme af sted og få det overstået.
Huset blev gjort rent, græsset klippet, og så fik vi flyttet en stak kantblokke med herud, så nu er der vist ikke mere, der skal gøres derinde, andet end at overdrage nøglerne til de nye ejere, når den tid kommer :-)
Ved 13 tiden kunne vi køre hjem igen. Efter en bid brød og en velfortjent middagslur - vi var virkelig trætte, kunne vi lidt igen :-) 


Vores havetraktor har startproblemer, samt et par andre småskavanker og skal på værksted, før den kan køre igen. Ikke smart når græsset står mere end rigelig højt. Til alt held kunne H.J. låne en klipper inde på hans arbejde, så vi ikke kommer til at ende med græs i knæhøjde inden vores klipper er køreklar igen.  



Selvom vi er langt inde i maj måned, var det ret koldt og blæsende i dag, så godt med en termokedeldragt, når man skal sidde stille på plæneklipperen  :-)




Det er ikke den pæneste klipning lånemaskinen præsterede, men bestemt bedre end ingen klipning ;-)


Jeg klippede den lille plæne i gårdenhaven, det foregår med vores gamle cylinderklipper med rugbrødsmotor.
Som det kan ses både her og i yderkanten af den store plæne, er der en masse græskanter vi ikke kan klippe, så en buskrydder skal vist på ønskesedlen ;-)


Gårdhaven trænger til en kærlig hånd.
 Ikke kun plænen gror, det gør græs og ukrudt i bedene også.




Jeg kunne ikke helt lade være, så jeg gik jeg i gang med at pynte lidt op ude i gårdhaven. Har man ikke en buskrydder eller trimmer, kan en saks gøre det samme, men det tager selvfølgelig lidt længere tid, at kravle rundt og klippe kanterne ;-)


Tjørnen fik en beskæring.


Lidt græs i det ene bed blev også hevet op.


Det her lille stykke af gårdhaven ser da helt tilforladeligt ud nu :-)
Håber på godt vejr i morgen, så jeg kan få ordnet lidt mere i gårdhaven. Den må gerne tage sig pænt ud, for det er jo det første vi ser, hver gang vi træder uden for døren.


Jeg samler perlehyasinter til et blåt bed.
Tilstår at jeg roder lidt i skaldespandene nede på arbejde. Det er da synd, at så mange fine løg bare bliver smidt i affaldsbunken, når de kan komme til ære og værdighed i min have.


Uha, hvor vi roder omme bag udhuset.
Her er de betonkantblokke vi fik slæbt her ud i dag. Afklippede grene dynger sig også op flere steder. Glæder mig til, at vi engang får lavet en fast plads til alle de ting, der skal ligge på lager til senere brug.
Meget højt på ønskesedlen står en flishugger, så alle de grene vi klipper ned, kan blive lavet om til brugbart flis, i stedet for at blive kørt væk fra haven :-)

10 kommentarer:

  1. Dejligt at I endelig er færdig inde i det "gamle" hus. Hvornår skal de nye ejere have nøglen, de venter nok også spændt på at kunne begynde indflytningen.
    Med hensyn til kanter, så bruger vi den lille trimmer jeg fik i fødselsdagsgave. Der kan man købe et håndtag til, så man ikke behøver at kravle rundt. Bent har brugt det i dag, det ser vældig snildt ud og vil passe godt til dine kanter i gårdhaven.

    SvarSlet
    Svar
    1. De nye ejere skal overtage 1. juni.

      Nede på arbejde har vi en lille eltrimmer til småtingene, men jeg foretrækker nok en benzindreven, der kan klare noget mere (der er jo mange kanter i resten af haven), og som vi bare kan fylde brændstof på, i stedet for hele tiden at skulle vente på at en eldreven der skal lades op, hver gang den løber tør for strøm.

      Slet
  2. Det har været en meget aktiv dag for jer. Jeg kan godt forstå hvis I er trætte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Må tilstå at vi begge er ret trætte i dag, selv jeg måtte ind og hvile i eftermiddag, hvilket sjældent sker.

      Havde egentlig også forventet at få sådan et træthedsanfald, når vi var helt færdige med at ordne vores gamle hus, for pyha, nu kan vi tage den lidt mere med ro, end vi har gjort længe. Ikke at vi bare skal sidde stille og glo i flere dage, men nu skal vi ikke længere nå noget til en bestemt tid.

      Slet
  3. Dejligt at rengøringen nu er overstået - og imponerende at I havde overskud til at fortsætte i haven, da i kom hjem. Og så med saks endda :-) Men jeg kunne have gjort det samme - når man har lavet er stykke arbejde, er det tilfredsstillende også lige at få detaljerne i orden. Det betyder så meget for helhedsindtrykket.
    Skøn skraldespand i har på dit arbejde :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Den middagslur jeg tog da jeg kom hjem efter rengøringen gjorde underværker, og så er det noget sjovere at gå ordne her hvor vi skal bo nu, end i noget man flytter fra.
      Jeg er slet ikke i tvivl om, at du også kunne komme i tanke om, at tage saksen i brug for at få detaljerne på plads :-)
      Planen er, at der langs stakittet skal laves et staudebed, så der er nogle blomster at se på i forhaven, så er jeg ude over kantproblemet derude.
      Det kan jeg godt gå i gang med inden længe, for det vil ikke komme til at genere det andet, der skal laves derude på et senere tidspunkt. Flere af de planter der skal bruges står klar til at komme i jorden :-)

      Slet
  4. Ej hvor skønt at få det gamle hus afsluttet, hjalp det ikke at tænke på de unge mennesker som går og GLÆDER sig til det bliver d. 1/6?

    Gårdhaven blev rigtig fin, det pyntede med kanterne :-) jeg har også en kantklipper på batteri og selvom det er en stor model med et godt batteri, kan jeg ikke nå rundt til alle kanter :-( Så jeg kan godt forstå du ønsker dig en benziner.

    Skønt at du kan udnytte skraldespanden på arbejde, det er da kun skønt at alle disse planter bliver genbrugt.

    Kh. Anne-Mette (som glæder sig til at se billeder af din gårdhave om 1/2 - 1 - 2 år, der venter sikkert en stor forandring)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænkte egentlig ikke så meget mens rengøringen stod på, det var bare målrettet fremad, så vi kunne blive færdig i en fart, og komme hjem og lave noget der var sjovere ;-)

      Det er lige netop det der er galt med de batteridrevne trimmere, man når aldrig hele vejen rundt, og det passer mit temperament slet ikke til.

      Gårdhaven skal totalt renoveres, men det bliver ikke i år. Hvornår jeg og min pengepung når så langt ved jeg ikke helt, men der er også et andet projekt, der står før gårdhaven. Jeg vil have ryddet området bag stalden, hvor der skal laves frugthave og opbevaringsplads. Opbevaringspladsen står højt, så vi ikke skal flytte rundt med tunge ting mere end højest nødvendigt. Det er måske ikke det mest spændende, men jeg synes det er vigtigt, at vi kan holde orden rundt om huset, selvom der skal rodes med diverse projekter.

      Slet
  5. Jeg blir så glad på dine vegne at dere har kjøpere til det gamle huset som overtar 1. juni. Nå kan du konsentrere deg om det nye og alt er klart i det gamle!

    SvarSlet