22. april 2012

Lidt fra begge haver.

Dagen startede med sol og dejligt vejr, så jeg smuttede en tur ud i haven med kameraet, inden vi kørte på landet. 


Blodblommen står, og er ret så yndig med en masse fine lyserøde blomster :-)


Påskeliljerne står i blomst.


Perlehyasinter og primulaer  blomstrer, og en masse andre småplanter er på vej op.


Anemoner og bag dem en Pieris i blomst.


Forsythiaen er helt fyldt med blomster.


Vi er meget glade for vores lille læhjørne mod vest :-)

På landet startede jeg også dagen med at tage billeder, mens vejret var fint og solrigt :-)


I skovbedet blomstrer mine primulaer :-)


Min Fritillaria står med begyndende blomsterknopper.


Inden længe folder denne Trillium sine fine bordeuaxfarvede blomster ud :-)

I skovbunden dukker disse planter op. Det må være Judaspenge.


For glem mig ej´en er begyndt at blomstre, hvilket de også gør her hjemme i haven.

Et kig på min, ind til videre, lille køkkenhave. Rabarberne er ved at komme i gang efter flytningen. Purløgen står fint, og løvstikken skal nok begynde at vokse :-)

H.J. syntes, denne lille vilde blomst var værdig til at blive fotograferet, selvom den ikke hører til dem, der skal have en plads i haven ;-)


Flere gange i weekenderne kører grupper af cykelryttere forbi.

10 kommentarer:

  1. Det er en dejlig frodig pieris. Skal den ikke flytte på landet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej jeg graver ikke buske og træer op i haven, efter at vi har solgt.

      Slet
  2. Der var jo Trilliumen, den ligner godt nok min fuldstændig.
    En ny blodblomme må være et must i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har flyttet flere forskellige trillum med ud i den nye have :-)
      Der er mange ønsker på træer og buske til vores nye have, men vi tager tingene stille og roligt. Tror vi skal have styr på det eksisterende, før vi planter en masse nyt (jeg har et standpunkt til jeg tager et nyt ;-))

      Slet
  3. Ja, det skal man også have, altså et standpunkt, til man tager et nyt :-)
    Det er virkelig flot dit skovbed, det ligner et 'rigtigt' bed allerede. Og sikke nogle gode planter du har fået med.
    Jeg har også Judaspenge i knop for første gang nogensinde, så jeg er meget spændt på dem. Men jeg har skam sået og plantet dem selv ;-)
    Jeg stod også og kiggede forelsket op i min blodblomme idag. Jeg kan stadig ikke helt forstå, at mine træer, som jeg selv har plantet, er blevet så store at jeg kan stå under dem :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Har flere planter til skovbedet stående i indslaget. Dem skal jeg også snart have flyttet over, men den kære tid........., men inden længe flytter vi derud, så mon ikke det bliver lidt bedre med tid igen :-)
      Til næste forår, tor jeg skovbedet bliver rimelig flot, og forhåbentlig er skovhaven udvidet lidt.

      Lige pludselig får små træer sig ordenlig etableret, og inden man får set sig om, har man helt pæne træer, det er så dejligt, forstår fuldt ud din glæde :-))

      Slet
  4. Haha HVERT forår tænker jeg: Hvorfor har jeg ikke judaspenge????? Og så glemmer jeg ellers alt om dem :D Mon jeg nogensinde får dem :D
    Men Forglemmigej har jeg i tusindvis :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist også første gang jeg får judaspenge i haven. For glem mig ej har jeg masser af her i haven, og mon ikke jeg også kan få dem til at gro i den nye have, de er så skønne :-)

      Slet
  5. Åh altså den blodblomme.. Og den der Pieris.. Suk alle de fristelser man bliver udsat for i dette skønne land. Altså blogland.. ;))
    Vi bor jo også lige ud til vejen, men heldigvis ligger laden yderst, men hold da op der også kommer cykelryttere forbi herude. Synes det er OK men for pokker hvor de fylder. Vi bor lige rundt i et sving med en sidevej til højre. Kom engang fra den vej og kørte derfor ikke ret stærkt. Heldigvis for den cykelrytter som lå ovre i min bane. For mange bilister tager svinget med 80 i timen og så havde det godt nok været slut for ham med flere ture.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også dagligt sidde og blive fristet af alle de skønne planter jeg ser på bloggene ;-)

      Du har ganske ret i, at cykelrytterne ofte fylder meget på vejene, og alle er desværre ikke lige gode til at trække ind.
      Forstår i det hele taget ikke de cyklister (f.eks. i byerne), som tør køre, som om de er de eneste på vejen. Hvad kan man bruge det til, at man muligvis her loven på sin side, hvis man ligger og bider i asfalten.
      På den forholdsvis lille vej, vi kommer til at bo ud til, kører en del bilister også voldsomt stærkt (et pænt stykke over de tilladte 80 km/t), selvom vejen svinger en del.
      Havde vi haft mindre børn, der skulle ud og cykle, havde vi nok ikke købt huset.

      Slet