15. august 2011

Lidt af hvert.


Vores agave er efterhånden ved at have en pæn størrelse. Vi fik den som et lille skud for år tilbage, men hen af vejen er den vokset og kommet i større og større krukker. Jeg synes agaver er flotte, dog bryder jeg mig ikke specielt om, at komme i konflikt med deres stikkende pigge ;-)
I den lille potte th. i billedet har jeg en sydbøg, som jeg købte på et plantemarked i foråret. Meningen var, at den skulle bruges til at lave et lille formklippet træ af, men lad os se, måske ender det med, at den skal vokse op som et almindeligt træ, når vi kommer ud i den nye have.
 
Jeg er stadig dybt fascineret af de blå klokkeranker. Før de folder blomsten ud er de hvide, helt nyudsprungne er de lyserøde, for til sidst at blive helt blå lilla. Efter et par dage med den skønne dybe farve falder blomsterne desværre af, men nye kommer hele tiden til :-)




Der er pænt med frugt på Ingrid Marie æbletræet i år. Sidste år var der svamp i mange af æblerne, det gjorde at en hel del rådnede på træet. Indtil videre ser det meget bedre ud i år, men jeg har også gjort meget for at  få alle "mumierne", der sad tilbage, taget af træet i vinter, og de sidste som havde puttet sig, kom væk i det tidlige forår.
Der går dog noget tid endnu inden æblerne er modne.

5 kommentarer:

  1. Det er en flot agave, men det er nok klogt at passe på piggene. Jeg har lige måttet skære min sydbøg ned :-( rådyrene havde ødelagt stammen, så barken var væk hele vejen rundt. Heldigvis skyder den fra bunden, så jeg håber, den bliver pæn igen.
    Jeg venter også spændt på at se mine blå klokkeranker, de er ikke så langt endnu og der er ikke så mange blomster. De hvide har jeg set, men der var heller ikke mange.

    SvarSlet
  2. Flot agave. Jeg havde også en agave sidste år, som jeg glemte at tage ind om vinteren, så den har jeg ikke mere:o). Men jeg klippede piggene ned med en negleklipper, fordi det var svært ikke at blive stukket når den stod inde i udestuen om vinteren. Det var ikke noget der ødelagde dens udseende.

    SvarSlet
  3. Det er da lidt fascinerende med farveudviklingen på klokkeranken. Den er rigtig fin :-)

    SvarSlet
  4. en meget charmerene klokkeranke, holder du egentlig åben have i uge 34 ???

    SvarSlet
  5. Nej, der bliver ingen åben have her, vi har vist nok andet om ørerne lige for tiden.

    SvarSlet