11. maj 2011

Stemningsbilleder fra skov- og surbudsbedene.

Den plettede gøgeurt er ved at springe ud.

Troldel

Det var ikke lige hvad jeg havde forestillet mig :-( 
 Denne plante er købt for at være en pagodebusk, men det er da vist en azalie.

Jeg har en svaghed for disse små sjove gudeblomster.
I baggrunden er der desværre et par små rhododendroner med frostskader. 


Den gule engblomme er sprunget ud.







Det er det hængende hjertetræ, der er midt i billedet.






Akelejerne er tæt på at springe ud.

5 kommentarer:

  1. Ja det er nogle fantastisk dejlige billeder, vi kan tage i denne tid. Jeg skal tage et billede af min pagodebusk i morgen :-) til gengæld har jeg ingen gudeblomst. Og min gøgeurt sprang ud før din, det er vidst også en anden slags, ser det ud til. Min akelejer står også på spring.

    SvarSlet
  2. Skønne billeder! Hvor ser der dejligt ud i din have :-)

    SvarSlet
  3. Der var det ene af dine hjertetræer, det tager sig smukt ud i bedet. Vis endeligt de andre to en dag også.
    Søger dit råd angående troldel. Købte selv en i forgårs og funderer meget over dens kommende placering. Mit surbundsbed er under 2 gamle høje æbletræer. Der er ikke meget endnu, kun 3 blåbærbuske og kærmindesøster i lange baner. Min plan er at skabe et surbundsbed bid for bid. Syntes du jeg skal trække den ind i næsten fuld skygge eller så den får sol ca halvdelen af dagen. Hvor stor tror du de bliver. Det er major jeg har købt og på nettet har jeg læst mig til at den kan blive op til 1,5 meter høj. Må jeg høste lidt af din erfaring omkring troldel.

    SvarSlet
  4. Lisbeth, hvor er du heldig, at du har en pagodebusk. Jeg er noget skuffet over, at jeg ikke har en alligevel, men sådan kan det jo gå engang imellem.

    Tak Signe :-)

    Vibe, jeg købte først min troldel sidste år, så busken er også ny for mig.
    Fint du spurgte til den, for jeg har egentlig ikke særlig meget styr på troldelen, ikke engang hvilken art jeg har, så jeg har været i gang med at læse i mine bøger og på nettet, så jeg er også blevet klogere i dag :-)
    Er blevet enig med mig selv om, at det må være en major, da den er meget opret voksende, og der er kommet en del nye grene til nedefra, og blomsteraksene er vist heller ikke kommet før bladene.
    Det jeg har fundet frem til, ar at de bliver 1-2 meter høje.
    De vil gerne have varme og lys. Vil gerne have spagnumblandet jord (sur til neutral), hvor der ikke er alt for tørt.
    Planten skulle vist være ret hårdfør.

    Jeg har min troldel stående i et bed tæt på vores havebassin i fuld sol, den ser ud til at have det fint, men som sagt, den har kun stået der et år, så ved ikke hvordan den udvikler sig på sigt.

    SvarSlet
  5. God research må jeg sige. Det lyder da til at du har fundet den rette placering til din troldel. Tæt på vand og i sol og varme. Lyder som om det nok skal gå godt.
    Har stadig ikke helt besluttet hvor den skal stå i haven. Det bliver i hvert fald op af et skur hvor der ikke er tagrender på så der er altid en del fugt i jorden. Spørgsmålet er om den kan tåle skygge halvdelen af dagen. Jeg skal nok bare smække den i jorden og krydse fingrene. Tak for indsatsen

    SvarSlet