29. januar 2011

Støbning af sokkel.

Påsken 2009 var vi klar til at påbegynde det længe ventede drivhusprojekt.
I dagene op mod påskeferien havde jeg travlt med at rydde det stykke jord, hvor drivhuset skulle stå. Ufatteligt så mange planter der kan stå på lidt plads.........., men de blev gravet op og kom i potter, så måtte jeg finde nye pladser til dem senere.

Drivhuset skulle have en støbt sokkel, så der skulle graves lidt inden vi kunne komme videre. Ved gavlen modsat døren blev der gravet ekstra dybt, fordi jeg ville have en vindrueplante plantet udenfor huset. Den skulle så ledes ind i huset via et rør der blev støbt ind i sokkelen. Den ekstra dybe sokkel på det sted, skulle være for at forhindre rødderne i at bevæge sig ind i drivhusets jord.


Min far kom med en blandemaskine, og han ville også hjælpe med at få støbt sokkel. Det var dejligt, for det var ikke en opgave, hverken min mand eller jeg, tidligere havde forsøgt os med. I løbet af en eftermiddag var den sag klaret :-)


Jeg har ikke billeder af den færdige sokkel uden drivhus, da min mand (ham der tager de fleste billeder), også var travlt beskæftiget med mere fysiske udfoldelser den dag ;-)

4 kommentarer:

  1. Der er noget af et slid med at lave en sokkel til drivhus. Mit står kun desværre på en træramme. Jeg ville gerne have haft den på en isoleret sokkel i en meters dybde.

    SvarSlet
  2. Jeg er glad for, at vi støbte den sokkel, men det var jeg også fast besluttet på at vi skulle. Det er måske lidt mere arbejdskrævende, men det er kun en´ gang at gøre det.
    Jorden er frossen og hård udenfor drivhuset nu, men ikke inde i huset (kun det der er i krukkerne) så en forskel gør det.

    SvarSlet
  3. Det er en flot sokkel! :-)

    Jeg står og skal til at lave samme nummer. Hvor dybt blev der gravet til soklen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan ikke helt huske det, men mener jeg gravede 40-50 cm ned. Ovre i den bagerste gavl var jeg helt nede på en lille meter, fordi jeg har plantet en vin lige udenfor huset, på den måde vil rødderne aldrig trænge ind i drivhuset og optage plads. Vinen er ledt ind gennem et rør vi satte ind i soklen.
      God arbejdslyst til dig :-)

      Slet