20. januar 2011

Omlægning af bed.


R. orbiculare, med sine runde blade og søde små "klokkeblomster".
 Jeg havde et bed, hvor jeg i forbindelse med omlægningen af haven, havde valgt at plante nogle roser, der oprindeligt var i haven. Det har aldrig været meningen, at de skulle blive stående, men jorden skulle jo i første ombæring dækkes med noget.
En del af roserne var ret høje, med små søde mørk rosa blomster, men helt uden duft. Dem ville jeg ikke beholde, men de var næsten også for gode at smide væk.


Roserne der blev flyttet hjem til mine forældre.


Det endte med, at de blev flyttet hjem til mine forældre, som bor på landet og har en kæmpestor have. De blev plantet rundt om hegnet til deres hønsegård, og der er de rigtig kommet til deres ret.




Jeg ville bruge bedet til surbudsbed. Der blev indkøbt spagnum og 3 nye rhododendronplanter (R. orbiculare, R. yakushimanum og R. ´Viscy´), som en start. Udover spagnum kom der også nogle fyrnåle i bedet. Fyrnåle er lidt store, så det havde været bedre med grannåle, men jeg prøver ind imellem til med det jeg lige har.
R. ´Viscy´, syntes blomsterne har nogel skønne farver.

Der ud over havde jeg nogle Gaultheria / Bjerg-te stående i potter. Dem havde lavet af en gl. plante, jeg havde fået. Planten var blevet delt, så jeg fik mest muligt ud af den, og så havde de små skud fået lov til at stå i potterne og udvikle deres rødder. En billig måde, at få noget bunddække på.


R. orbiculare
 Bedet blev ikke fyldt helt op med planter, men jeg har det med at fylde i bedene lidt hen af vejen. Der er kommet flere planter til undervejs, men der er heldigvis stadig plads til flere.

12 kommentarer:

  1. Rhododendron er jo en rigtig taknemlig plantegruppe, som der ikke er meget arbejde med. Har selv nogle yak. og og flere dværgrhododendron. Det er virkelig noge, som jeg ser frem til hvert år.

    SvarSlet
  2. Ja, rhododendron er en både taknemmelig og dejlig plante. Fantastiske når de blomstrer, men der findes også så mange forskellige bladformer og farver, som man kan glæde sig over resten af året, hvis man udvælger planterne med omhu :-)

    SvarSlet
  3. Hvor er r. orbiculare dog yndig - både farven og klokkeblomsterne :-)

    SvarSlet
  4. Ja, klokkeblomsterne er yndige, men kan også godt li de runde blade.

    SvarSlet
  5. Piękne rhododendrony, pozdrawiam :)

    SvarSlet
  6. Jeg skal da lige love for der er sket/sker meget i din skønne have Vivik - det bliver et flor uden lige når sæsonen tager fat :0)

    SvarSlet
  7. Ja orbiculare er smuk, jeg har den også sammen med mange andre rhododendron. Mindst 160 så du kan nok forstå jeg er vild med dem. Der er store dejlige knopper i de fleste af dem og jeg glæder mig meget til det bliver forår. Hvert år skriver jeg op, hvornår de blomstrer, det er sjovt at følge med i. Sidste år var det meget sent, det bliver det nok også i år. Du kan se nogle af mine rhododendron her
    http://www.123hjemmeside.dk/hoeneballehaven

    SvarSlet
  8. Et fint bed :o) - og hvor er jeg glad for at roserne kom til sin ret et andet sted, jeg har det så dårligt med at smide planter ud der ikke fejler noget, så er det fint at andre kan bruge dem.
    genbrugshilsner fra fru friis ;o)

    SvarSlet
  9. Frøken Solhat. Jeg glæder mig hvert forår til et blomsterflor, som bliver større for hvert år der går :-)

    Lisbeth, hvor er du heldig, at du har plads til så mange skønne rhododendron i din have. Har været forbi din hjemmeside, og vil vende tilbage for at se mere. Super at du har skrevet navne under de fleste af dine planter :-))

    Fru Friis, jeg har meget svært ved at smide planter ud, og langt de fleste planter, jeg ikke har plads til efter udtynding eller fravalg, får et nyt hjem et eller andet sted.
    Det sværeste er bare at have plads til at have planterne stående, til jeg finder nye ejere til dem.

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  10. Hej Vivik
    Ja men jeg føler mig også meget heldig og pynser ustandselig på at få plads til flere af slagsen. Min mand fjerner gladeligt mere græs, så det kan lykkes, han er bange for at jeg skal kede mig til april, når jeg går på efterløn.
    Du er velkommen til at kigge videre, eller til at komme på besøg til foråret, så du kan se den live.
    Vh
    Lisbeth

    SvarSlet
  11. Lisbeth, du må rigtig nyde din have og dine planter, når du kommer på efterløn, du behøver vist ikke kede dig med sådan en have :-))
    Jeg læser mere på din hjemmeside, så må jeg se om jeg kommer i nærheden af hvor du bor til foråret.

    SvarSlet
  12. Du kan tro jeg vil nyde det, så må vi se hvad vinteren skal gå med, men den tid den sorg.

    Ja det kunne være hyggeligt, hvis du kommer på besøg :-)

    SvarSlet