3. januar 2011

Mos i plænen

Mos i plænen syntes at være et tilbagevendende problem. Vores plæne var kun knap 2 år gammel i foråret 2007, men alligevel pænt pyntet med mos.




Plænen ligger ikke i skygge, og jeg havde ellers været omhyggelig med at give den både kalk og gødning.
Noget skulle gøres, og min mand gik i gang med riven, måske ikke det sjoveste job, men ikke til at komme udenom.
Der blev fyldt en del sække med mos, selvom plænen ikke er specielt stor, og den blev til en pæn grøn græsplæne igen.

10 kommentarer:

  1. I vores græsplæne er der et område med mos, og vi gør ikke noget ved det. Det er så dejligt blødt at gå på, at lægge tæppet på når man (børnene) har sine dukker med på skovtur...
    Jeg ved godt, at mange haveejere kæmper en indædt kamp mod mosset. Sådan kan man jo vælge at prioritere sine kræfter ;)

    SvarSlet
  2. Kan sagtens se charmen ved en mosplæne :-)
    På den måde jeg har valgt at have have på, syntes jeg bare en græsplæne passer bedre.
    Havde jeg haft en stor grund på landet, ville jeg også have haft et område, som ikke skulle være så trimmet.

    SvarSlet
  3. Sikke et arbejde, det kan være hårdt for ryggen! I kan også leje en vertikalskærer i silvan - den skærer græsrødderne over og hver tot bliver stærkere og kan bedre modstå mos, samtidig trækkes mosset op når man kører med den. Bagefter et læs topdressing - så er plænen godt kørende:))

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth
    Tak for din kommentar.
    I 2010 brugte vi vertikalskærer, vi lånte sønnens. Det gav et flot resultat :-)
    Vi ville have købt en selv, men de var udsolgt. Håber vi får købt en i år, inden alle er udsolgt igen.

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  5. Hmm jeg er tæt på, at grave de sidste 7 - 8 kvadratmeter græsplæne op, da jeg ikke den evige pasning af den. Slåning, kantskæring og rivning hele sommeren igennem. Jeg skal være den første til at sige, at en velplejet plæne er en yderst køn vegetation, der på smukkeste vis kan samle havens bede. Jeg har bare ikke helbredet til det. Suk..

    SvarSlet
  6. Nu skal det jo heller ikke forstås sådan, at vores plæne bliver forsømt ;) Den bliver slået min. 2 gange om ugen og er dejligt grøn hele sommeren, da haven ligger lavt og derfor aldrig mangler vand. Derfor gør det heller ikke noget med et område med mos (det ville være dødsdømt at forsøge at overvinde det, lige der...)
    Men ja, Madam Bæk - livet ville være nemmere uden plænen. Men kunne man undvære den? Som samlende element i haven - både for planter og mennesker? Måske når børnene flytter hjemmefra... Om 20 år... :)

    SvarSlet
  7. Du har ganske ret, der er ikke meget der er så pasningskrævende som en græsplæne. Mange vil "bare" have plæne, fordi de mener det er let. Hvis man tager den samlede tid på pasning af plænen i forhold til bede med f.eks prydbuskse eller stauder, så er bede meget mindre pasningskrævende.
    En have uden plæne, kan sagtens være meget smuk og spændende, har set flere :-)
    Min plæne er i øvrigt også blevet mindre med årene, selvom den ikke var speciel stor da vi startede.

    SvarSlet
  8. Line, jeg opfattede det bestemt heller ikke som om din plæne var forsømt :-) Så faktisk et rigtigt idylisk billede med legende børn i et dejligt skyggefuldt hjørne af haven for mit indre blik.

    Mange hilsner fra Vivik

    SvarSlet
  9. Kære Vivik
    Du kan være heldig at finde en elektrisk vertikalskærer med en ekstra funktion (kan ikke lige huske hvad den hedder eller gør) på tilbud i Bilka, Bauhaus, Silvan, Harald Nyborg mm. Min mand lånte af genboen nogle år i træk og var "nødt" til at eje sådan en selv og han er lykkelig for den;-).
    kh lone.g
    ps den larmer ikke meget mere end en støvsuger

    SvarSlet
  10. Hej Lone
    Det lyder som den vi havde kik på sidste år. Udover vertikalskærer var der også en "rive" i den. Håber vi får fat i den i år :-)

    SvarSlet