19. januar 2011

Anlæg af rosenbed.


Jeg har altid holdt utrolig meget af roser, og havde en drøm om, at få plantet nogen i forhaven.
Mit kendskab til roser var og er meget begrænset, og vi har ikke det bedste rosenjord herinde midt i Jylland, men det skulle alligevel prøves.



Hvilken rose skulle jeg vælge.........det syntes jeg var svært.
Farven skulle være over i det hvidlige, det skulle være en buketrose med mange blomster, ikke for høj, den skulle være remonterende og helst med duft.
Valget faldt på en gråsten slotsrose, selvom det med duften ikke helt blev dækket ind. 


Lergranulat, kompost og jord blandes.
Jorden hos os er meget sandet, så det var vigtigt at få lavet noget jordforbedring i forbindelse med plantningen. Der blev købt noget lergranulat, som blev blandet med jord og kompost, så kunne jeg vist ikke hjælpe planterne ret meget bedre på vej.



Det første år kom de rigtig flot, men lusene kunne vældig godt li dem, så det forblev ikke helt, som min drøm om et flot rosenbed.

Vinteren 09/10 var hård ved mine roser, selvom jeg havde dækket dem med gran. Et par stykker gik til, og nye måtte plantes.


Selvom jeg syntes, jeg prøver at være god ved dem, med topdressing, gødning og vand er de ikke helt, som jeg ønsker. Bladene forbliver ikke friskgrønne hele sæsonen, og en del falder af før tid, så de ser lidt trælse ud hen på sæsonen.
Er noget spændt på, hvordan de bliver her i år, om de skal blive stående, eller om jeg skal opgive mit rosenprojekt.


6 kommentarer:

  1. Først: TAK for sidst! Det var hyggeligt at møde dig - og sikken et foredrag! Virkelig godt.
    Mht. roser, så har vi heller ikke meget held med dem. Vi har en rosenterrasse, men jeg tror den bliver sløjfet i år, for roserne pynter ikke hele sommeren.
    Til gengæld er de gode i et staudebed - vi har dem flere steder, og det fungerer godt. Når de er flotte, ser man dem, og når de er trælse at se på, er der alligevel andet pænt, så man kan bare klippe roserne tilbage.
    Ha' en dejlig aften,
    Line

    SvarSlet
  2. Tak Hanne, håber det bliver bedre med roserne i år :-)

    Selv tak Line, jeg syntes også det var hyggeligt, at hilse på dig, og fantastisk at din lille datter kunne være stille så længe :-)
    Der var mange fine billeder at se på i aftes, og spændende med alle de små formklippede træer. Jeg har nogle få stykker jeg klipper lidt i, men måske skulle jeg prøve med flere forskellige planteslægter.
    Kunne godt li kombinationen med morgenfruer og dild, og det er da enkelt at gå til :-)
    Lyder til, at i har lige så elendig rosenjord ude hos jer, som vi har her.
    Der var nogle forskellige roser i haven, da vi flyttede herom. Jeg elsker roser og kunne ikke nænne at kassere dem. De er dog bare blevet plantet i et bed for sig selv, og de har det rimelig godt.
    Det kan dog irritere mig, hvis jeg ikke kan få roser, jeg selv bestemmer sorten på til at gro, men lad os nu se.........

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  3. Jeg kan kun trøste dig med, at jeg heller ikke har succes med roser. Jeg kæmpede i flere år med jordforbedringer, gødning,sprøjtning i dyre domme osv osv. Til sidst tog jeg beslutningen og strittede dem ud. Det har jeg ikke fortrudt selvom jeg elsker roser. Jeg har et par stykker tilbage, som kan klare sig.
    Jeg synes livet er for kort til ærgelser i haven, derfor mener jeg, at man skal tage konsekvensen og plante noget der kan trives, se frodigt og sundt ud i stedet.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  4. Hej Vivik.
    Af Lines anmeldelse af mit foredrag i Billund kan jeg læse, at du også var til stede. Det glæder mig, at du kom og det var rart, at der var fuldt hus, men du skulle da have givet dig til kende. Var det dig, der efter foredraget kom hen og sagde tak for et godt foredrag og kunne lide musik-ledsagelsen?
    Kh. Jørn

    SvarSlet
  5. Madam Bæk. Vil godt give dig ret i det med at tage konsekvensen, men er nok lidt for stædig, og en del skal afprøves inden jeg opgiver tingene.

    Jørn. Jeg er medlem af Billund havekreds, og deltager i de fleste af deres arrangementer. Det var mig der spurgte til, hvordan du holdt dine stier rene lige efter foredraget. Kommer med op og ser jeres have, når Billund havekreds besøger jer til sommer. Det glæder jeg mig til :-)

    Hlsen Vivik

    SvarSlet